Přestože maliny všichni dobře známe, málokdo ví, že maliník je starodávná léčivá rostlina, jejíž kořeny, semena, pupeny, květy a listy se v medicíně používají již tisíce let. Maliny obsahují mnoho vitamínů, minerálů a minimum kalorií. Jak pěstovat maliny si můžete přečíst zde.  

Maliny obsahují vitamin C

Vyvážená kombinace sladké a kyselé chuti malin přispívá k obzvláště harmonickému chuťovému zážitku. 100 g malin obsahuje přibližně 40 mg kyseliny jablečné, 25 mg kyseliny askorbové (vitamin C) a 1300 mg kyseliny citronové. Pro srovnání: ve stejném množství čerstvě vymačkané citronové šťávy je asi 4500 mg kyseliny citronové.

Maliny jsou dobré pro trávení i hubnutí

To je způsobeno jednak ovocnými kyselinami, ale především vlákninou. Maliny patří mezi ovoce s nejvyšším obsahem vlákniny. Jsou za to zodpovědná malá zrníčka, která se nacházejí přímo v plodech. Kromě toho, že maliny mají regulační účinek na trávicí činnost, zvyšují také pocit sytosti, což snižuje riziko obezity. 

Maliny proti cukrovce i vysokému tlaku

Rozsáhlá mezinárodní studie z roku 2017 ukázala, že vysoký příjem vlákniny snížil riziko vzniku cukrovky, vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny tlustého střeva. Díky své velmi nízké glykemické zátěži mají maliny malý vliv jak na hladinu cukru v krvi , tak na hladinu inzulínu. Proto jsou ideálním ovocem pro diabetiky typu 2. 

Fytochemikálie v malinách

Podle české studie z roku 2015 patří ovoce jako jsou maliny, jahody, nebo ostružiny mezi nejlepší zdroje fytochemikálií. Všechny tyto látky již v nesčetných studiích prokázaly, že mají řadu pozitivních účinků na zdraví. Díky svým silným antioxidačním a protizánětlivým účinkům jsou obzvláště užitečné při prevenci kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky typu 2, střevních onemocnění, rakoviny a neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba. 


Ještě jsme vás nepřesvědčili? Pak určitě musíte zkusit Horké maliny se zmrzlinou!

Může se vám také líbit